Аннотация ◊ В статье дается определение понятия «понимание»; описывается процесс понимания и четыре его этапа; определяются три горизонтальных и три вертикальных направления развития понимания. Автор предлагает использовать комплексный подход для активизации процесса понимания.
Ключевые слова: понимание, герменевтика, психология, педагогика, предпонимание, понимание в действии, самостоятельное осмысление, проверка правильности понимания.
Квасюк Татьяна Яковлевна — кандидат педагогических наук, доцент кафедры английского языка №2 Института иностранных языков Государственного университета управления. Тел.: (495) 371-00-44. Эл. адрес: Kvasyuk.ta@mail.ru
Understanding as a Psycho-Pedagogical Phenomenon
T. Ia. Kvasiuk
(The State University of Management)
Abstract ◊ The article gives a definition of the concept of understanding. It describes the process of understanding and its four steps. The author defines three horizontal and three vertical trends of understanding development and suggests using a complex approach to stimulate the process of understanding.
Keywords: understanding, hermeneutics, psychology, pedagogy, pre-understanding, understanding in action, individual conceptualization, correctness of understanding control.
Kvasiuk Tatiana Iakovlevna — a Candidate of Science (pedagogy), associate professor of the English Language Department of the Institute of Foreign Languages №2 of the State University of Management. Tel.: (495) 371-00-44. E-mail: Kvasyuk.ta@mail.ru