Журнал индексируется:

Российский индекс научного цитирования

Ulrich’s Periodicals Directory

CrossRef

СiteFactor

Научная электронная библиотека «Киберленинка»

Портал
(электронная версия)
индексируется:

Российский индекс научного цитирования

Информация о журнале:

Знание. Понимание. Умение - статья из Википедии

Система Orphus


Инновационные образовательные технологии в России и за рубежом


Московский гуманитарный университет



Электронный журнал "Новые исследования Тувы"



Научно-исследовательская база данных "Российские модели архаизации и неотрадиционализма"




Знание. Понимание. Умение
Главная / Main Page / "Knowledge. Understanding. Skill" Journal / Contents / 2015 / №1

Lencek L. M. The Venetian Mirror: Pavel Pavlovich Muratov’s “Obrazy Italii” (1924) and the Literature of Art

(Reed College, Portland, Oregon, USA)

Abstract ♦ Criticism has not sufficiently investigated the complex aesthetic program of the three-volume “Obrazy Italii” (1911–1924) of Pavel Pavlovich Muratov (1881–1950), art historian, critic, belle-lettrist, and an exemplary type of the “renaissance man” of Russian modernism.

In its combination of art criticism, personal anecdote, biographical sketch, lyrical digression, philosophical speculation, and history, Muratov’s text exemplifies the genre of the literature of art modeled on John Ruskin’s three-volume “Stones of Venice” (1851–1853), and informed by his readings — and translations into Russian — of, most notably, Walter Pater, Vernon Lee, and Bernard Berenson.

Composed over a thirteen-year period marked by dramatic ruptures in the historical and cultural continuity of Europe and Russia, as well as dislocations in the author’s life, Muratov’s text may be read as an evocation of a humanist aesthetic utopia that stands as an alternative to the fractured temporality and fractured identity of his own historical moment. This paper argues that Muratov finds a relief from his anxiety over the dislocations of the present historical moment by modeling a practice of reading the past through its artistic and architectural monuments.

This practice is allegorized in the 1922 short story “Venetian Mirror” ("Venetsianskoe zerkalo”), which, it is proposed, projects the Italy of the Renaissance as an alternative site for a Russian cultural identity that, in Muratov's view, has been vitiated and voided by World War I and the Bolshevik Revolution.

Keywords: Pavel Pavlovich Muratov, “Obrazy Italii”, “Images of Italy”, “Venetian Mirror,” Venice, Silver Age, Russian aestheticism, the image of Italy in Russian modernism, literature of art, aesthetic essay, aesthetic travelogue, ekphrasis, palimpsest.


Lencek Lena M., Professor of Russian and Humanities, Reed College, Portland, Oregon, USA. Postal Address: Reed College, 3203 SE Woodstock Blvd., Portland, OR 97210, USA. Tel.: + 1 (503) 517-7309. E-mail: llencek@reed.edu

Download

Citation: Lencek, L. M. (2015) The Venetian Mirror: Pavel Pavlovich Muratov’s “Obrazy Italii” (1924) and the Literature of Art. Znanie. Ponimanie. Umenie, no. 1, pp. 344–358.

DOI: 10.17805/zpu.2015.1.35

Submission date: 24.10.2014.

RUSSIAN VERSION


REFERENCES

Baedeker, K. (1870) Italy: Handbook for travellers; First part: Northern Italy and Corsica (2nd edition ed.). Coblenz, Karl Baedeker.

Baljon, C. J. (1997) Interpreting Ruskin: The argument of “The Seven Lamps of Architecture” and “The Stones of Venice”. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, vol. 55, no. 4, pp. 401–414.

Beaune-Gray, D. (2004) L'itinéraire intellectual de Pavel Muratov (1881–1945). In: Les rencontres de l'Institut Europeén Est-Ouest. Premières Rencontres. Lyon. (In Fr.).

Bullen, J. B. (1995). Ruskin, Venice, and the construction of femininity. The Review of English Studies. New Series, 46 (184), pp. 502–520.

Castiglione, B. (1928) The book of the courtier. London, United Kingdom, J.M. Dent & Sons.

Foucault, M. (1984) “Dits et écrits,” Des espaces autres (conférence au Cercle d'etudes architecturales, 14 mars 1967). Architecture, mouvement, continuité, no. 5, pp. 46–49. (In Fr.).

Grashchenkov, V. (1993) P. P. Muratov i ego “Obrazy Italii”. In: Muratov, P. Obrazy Italii (Vol. 1). Moscow, Russia, Galart Publ. (In Russ.).

James, C. (2007) Pavel Pavlovich Muratov. In: James, C. Cultural amnesia: Necessary memories from history and the arts. New York, United States, W.W. Norton & Co.

Lee, V. (1899) Genius Loci: Notes on places. London, United Kingdom, G. Richards.

Muratov, P. (1922) “Venecianskoe zerkalo”. In: Muratov, P. Magicheskie Rasskazy. Moscow, Russia, Del'fin Publ. (In Russ.).

Muratov, P. (1926) Iskusstvo prozy. Sovremennye zapiski, no. 29, pp. 240–258. (In Russ.).

Muratov, P. (1912) Novelly trechento. In: Muratov, P. Novelly ital'ianskogo Vozrozhdeniia, izbrannye i perevedennye P. Muratovym. Moscow, Russia, K. F. Nekrasov’s Publ. House. (In Russ.).

Muratov, P. (2009) Èpilog. In: Muratov, P. Obrazy Italii. Ot Tibra k Arno. Sever. Venetsianskii èpilog. St. Petersburg, Russia, Azbuka-klassika Publ. (In Russ.).

Muratov, P. (1913) Novellisty chinkvechento. In: Muratov, P. Novellisty ital'ianskogo Vozrozhdeniia, izbrannye i perevedennye P. Muratovym. Moscow, Russia, K. F. Nekrasov’s Publ. House. (In Russ.).

Muratov, P. (1912) Novellisty kvatrochento. In: Muratov, P. Novelly ital'ianskogo Vozrozhdeniia, izbrannye i perevedennye P. Muratovym. Moscow, Russia, K. F. Nekrasov’s Publ. House. (In Russ.).

Muratov, P. (1911, 1912–1913, 1917) Obrazy Italii (Vol. 1). Moscow, Russia, Nauchnoe Slovo Publ. (In Russ.).

Muratov, P. (1924) Obrazy Italii (Vols. 1, 2, 3). Leipzig, Germany, Z. I. Grzhebin. (In Russ.).

Muratov, P. (1926) Iskusstvo prozy. Sovremennye zapiski, no. 29. Paris. Pp. 240–258. (In Russ.).

Muratov, P. (2009) Obrazy Italii. Ot Tibra k Arno. Sever. Venetsianskii epilog. St. Petersburg, Azbuka-klassika Publ. (In Russ.).

Polonsky, R. (1998) English literature and the Russian aesthetic Renaissance. Cambridge, England, Cambridge University Press.

Strange, G. R. (1968) Art criticism as a prose genre. In: The art of Victorian prose / ed. by G. Levine and W. Madden. New York, Oxford University Press.

Wilson, R. K. (1973) The literary travelogue. A comparative study with special relevance to Russian literature from Fonvizin to Pushkin. The Hague, Nijhoff.



в начало документа
  Забыли свой пароль?
  Регистрация





  "Знание. Понимание. Умение" № 4 2021
Вышел  в свет
№4 журнала за 2021 г.



Каким станет высшее образование в конце XXI века?
 глобальным и единым для всего мира
 локальным с возрождением традиций национальных образовательных моделей
 каким-то еще
 необходимость в нем отпадет вообще
проголосовать
Московский гуманитарный университет © Редакция Информационного гуманитарного портала «Знание. Понимание. Умение»
Портал зарегистрирован Федеральной службой по надзору за соблюдением законодательства в сфере
СМИ и охраны культурного наследия. Свидетельство о регистрации Эл № ФС77-25026 от 14 июля 2006 г.

Портал зарегистрирован НТЦ «Информрегистр» в Государственном регистре как база данных за № 0220812773.

При использовании материалов индексируемая гиперссылка на портал обязательна.

Яндекс цитирования  Rambler's Top100


Разработка web-сайта: «Интернет Фабрика»