Журнал индексируется:

Российский индекс научного цитирования

Ulrich’s Periodicals Directory

CrossRef

СiteFactor

Научная электронная библиотека «Киберленинка»

Портал
(электронная версия)
индексируется:

Российский индекс научного цитирования

Информация о журнале:

Знание. Понимание. Умение - статья из Википедии

Система Orphus


Инновационные образовательные технологии в России и за рубежом


Московский гуманитарный университет



Электронный журнал "Новые исследования Тувы"



Научно-исследовательская база данных "Российские модели архаизации и неотрадиционализма"




Знание. Понимание. Умение
Главная / Main Page / "Knowledge. Understanding. Skill" Journal / Contents / 2014 / No. 3

Kritinina A. V. The Protective Function of the Game

(The Herzen State Pedagogical University of Russia)

Abstract ♦ The phenomenon of the game, alongside with the issues of the effect it has both on players and spectators, continue to attract the attention of researchers, including scholars of culture. In this article, we have attempted to describe a certain aspect of playing — the protection of inner self against the influence of unpredictable reality outside the game.

The existing classifications of the game’s functions do not assign a special place to the protective function, only tacitly supposing that it is among the most important ones. To prove our thesis, we have analyzed the variants of protection by a game action that have been developed since time immemorial to the present, and used from childhood to maturity. We have also looked at the specific character of the most popular game items, such as dolls and masks, which initially had sacral functions.

In order to measure the potential of protection by game action, the author reviews the game theories by philosopher R. Caillois, psychologist S. Millar, and children's psychoanalyst D.W. Winnicott, who all noted that the game occupies an intermediate place between external reality and the one created by the player’s imagination. Thus all the theorists have reached a consensus that the very game activity indicates the desire to relieve stress and achieve a balanced condition.

Such tendencies of behavior become apparent at an early age, as indicated by various uses of favorite toys or by creating separate game spaces. To be sure, in these cases unconscious reaction is activated. However, with the progress of game experience it becomes possible to also observe conscious strategies of protection by means of the game.

Keywords: game, toy, doll, mask, cultivation, game functions, protective function of game.


Kritinina Alexandra Viktorovna, Postgraduate student, Department of Theory and History of Culture, Herzen State Pedagogical University of Russia. Postal address: 26 Malaya Posadskaya St., St. Petersburg, Russian Federation, 197046. Tel.: +7 (812) 232-34-95. E-mail: yodelayhee@yandex.ru. Research advisor: M. S. Uvarov, Doctor of Philosophy, Professor.

Download

Citation: Kritinina, A. V. (2014) Zashchitnaia funktsiia igry [The Protective Function of the Game]. Znanie. Ponimanie. Umenie, no. 3, pp. 313–318. (In Russ.).

Submission date: 10.12.2013 .

RUSSIAN VERSION


REFERENCE

Winnicott, D. W. (2002) Igra i real'nost' [Playing and Reality]. Moscow, The Institute of All Humanities Research Press. 288 p. (In Russ.).

Kabo, V. R. Sinkretizm pervobytnogo iskusstva (Po materialam avstraliiskogo izobrazitel'nogo iskusstva) [The Syncretism of Primitive Art (The Case of Australian Fine Art)]. Vladimir Kabo. Aborigeny Avstralii, pervobytnoe obshchestvo, traditsionnye religii [online] Available at: http://aboriginals.narod.ru/Syncretism.htm [archived in WebCite] (accessed 24.11.2013). (In Russ.).

Caillois, R. (2007) Igry i liudi. Stat'i i esse po sotsiologii kul'tury [Games and People. Articles and Essays on the Sociology of Culture]. Moscow, OGI Publ. 304 p. (In Russ.).

Millar, S. (1999) Psikhologiia igry [The Psychology of Play]. St. Petersburg, Universitetskaia kniga Publ. 320 p. (In Russ.).

Teoriia Vinnikotta [Winnicott's Theory]. Nasledie. Iskusstvo. Velichie [online] Available at: http://www.niv.ru/doc/psychology/terms-concepts/234.htm [archived in WebCite] (accessed 24.11.2013). (In Russ.).

Rossiiskaia pedagogicheskaia entsiklopediia [The Russian Pedagogical Encyclopedia] (1999) : in 2 vols. / ed. by V. V. Davydov. Moscow, Bol'shaia Rossiiskaia entsiklopediia Publ. Vol. 2. 672 p. (In Russ.).



в начало документа
  Забыли свой пароль?
  Регистрация





  "Знание. Понимание. Умение" № 4 2021
Вышел  в свет
№4 журнала за 2021 г.



Каким станет высшее образование в конце XXI века?
 глобальным и единым для всего мира
 локальным с возрождением традиций национальных образовательных моделей
 каким-то еще
 необходимость в нем отпадет вообще
проголосовать
Московский гуманитарный университет © Редакция Информационного гуманитарного портала «Знание. Понимание. Умение»
Портал зарегистрирован Федеральной службой по надзору за соблюдением законодательства в сфере
СМИ и охраны культурного наследия. Свидетельство о регистрации Эл № ФС77-25026 от 14 июля 2006 г.

Портал зарегистрирован НТЦ «Информрегистр» в Государственном регистре как база данных за № 0220812773.

При использовании материалов индексируемая гиперссылка на портал обязательна.

Яндекс цитирования  Rambler's Top100


Разработка web-сайта: «Интернет Фабрика»