Журнал индексируется:

Российский индекс научного цитирования

Ulrich’s Periodicals Directory

CrossRef

СiteFactor

Научная электронная библиотека «Киберленинка»

Портал
(электронная версия)
индексируется:

Российский индекс научного цитирования

Информация о журнале:

Знание. Понимание. Умение - статья из Википедии

Система Orphus


Инновационные образовательные технологии в России и за рубежом


Московский гуманитарный университет



Электронный журнал "Новые исследования Тувы"



Научно-исследовательская база данных "Российские модели архаизации и неотрадиционализма"




Знание. Понимание. Умение
Главная / Main Page / "Knowledge. Understanding. Skill" Journal / Contents / 2013 / No. 1

Borzova T. V. Text Comprehension in the Teaching Activity: the Peculiarities, Specificity, Prospects (Following Foreign Sources)

(Far Eastern State University of the Humanities, Khabarovsk City)

Abstract ◊ The article considers the fundamental trends in foreign science regarding the research on text understanding in the teaching process. It analyzes the features, specific nature and prospects of the formation of text comprehension in teaching for the purpose of education quality improvement.

Keywords: text comprehension, teaching activity, foreign studies, education quality.


Borzova Tatiana Vladimirovna, Candidate of Science (psychology), associate professor, senior researcher of the Psychology Department at Far Eastern State University of the Humanities, Khabarovsk City. Tel.: +7 (4212) 21-13-06. E-mail: borzova_tatiana@mail.ru

Download

Citation: Borzova T. V. Ponimanie teksta v uchebnom protsesse: osobennosti, spetsifika, perspektivy (po materialam zarubezhnykh istochnikov) // Znanie. Ponimanie. Umenie. 2013. № 1. S. 213–218.

RUSSIAN VERSION


BIBLIOGRAPHY

Albrecht, J. E., O’Brien, E. J. (1993) Updating a Mental Model: Maintaining both Local and Global Coherence // Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. Vol. 19. No. 5. Р. 1061–1070.

Anderson, R. C., Pearson, P. D. (1984) A Schema-theoretic View of Basic Processes in Reading Comprehension // Handbook of Reading Research / еd. by P. D. Pearson. N. Y. : Longman. Р. 255–291.

Asoko, H. (1996) Developing Scientific Concepts in the Primary Classroom: Teaching about Electric Circuits // Research in Science Education in Europe / ed. by G. Welford, J. Osborne, P. Scott. L. : The Falmer Press. P. 36–49.

Clark, H. H. (1993) Arenas of Language Use. Chicago : University of Chicago Press.

Dansereau, D. F., Collins, K. W., McDonald, B. A., Holley, C. D., Garland, J., Diekhoff, G., Evans, S. H. (1979) Development and Evaluation of a Learning Strategy Training Program // Journal of Educational Psychology. Vol. 71. No. 1. P. 64–73.

Driver, R. (1994) The Fallacy of Induction in Science Teaching // Teaching Science / ed. by R. Levinson. L. : Routledge. P. 41–48.

Graesser, A. C., Millis, K. K., Zwaan, R. A. (1997) Discourse Comprehension // Annual Review of Psychology. Vol. 48. P. 163–189.

Hiebert, J., Wearne, D. (1996) Instruction, Understanding and Skill in Multidigit Addition and Subtraction // Cognition and Instruction. Vol. 14. No. 3. P. 251–283.

Inferences in Text Processing (1985) / ed. by G. Rickheit, H. Strohner, Amsterdam : North-Holland.

Johnson-Laird, P. N. (1983) Mental Models: Towards a Cognitive Science of Language, Inference, and Consciousness. Cambridge : Cambridge University Press.

Kerdeman, D. (2003) Pulled Up Short: Challenging Self-Understanding as a Focus of Teaching and Learning // Journal of Philosophy of Education. Vol. 37. No. 2. P. 293–308.

Keseling, G. (2006) Schreibblockaden überwinden // Die Technik wissenschaftlichen Arbeitens. 12. Auflage / N. Franck, J. Stary (Hrsg.). Paderborn : Schöningh UTB. S. 197–222.

Lesekompetenz. Bedingungen, Dimensionen, Funktionen. (2004) / N. Groeben, B. Hurrelmann (Hrsg.). Weinheimm ; München : Juventa.

Minnaert, А., Janssen, P. J. (1992) Success and Progress in Higher Education // British Journal of Educational Psychology. Vol. 62. No. 2. P. 184–192.

Newton, D. P., Newton, L. D. (2000) Do Teachers Support Causal Understanding through their Discourse when Teaching Primary Science? // British Educational Research Journal. Vol. 26. No. 5. P. 599–613.

Nickerson, R. S. (1985) Understanding Understanding // American Journal of Education. Vol. 93. No. 1. P. 201–239.

Sanford, A. J., Garrod, S. C. (1981) Understanding Written Language: Exploration of Comprehension beyond the Sentence. N. Y. : Wiley.

Schnotz, W. (1994) Aufbau von Wissensstrukturen. Weinheim : Beltz PVU.

Schnotz, W. (2006) Textverständnis // Handwörterbuch Pädogogische Psychologie. 3. Auflage / D. H. Rost (Hrsg.). Weinheim ; Basel ; Berlin : Beltz Verlag. S. 769–778.

Schnotz, W., Dutke, S. (2004) Kognitionspsychologische Grundlagen der Lesekompetenz. Mehrebenenverarbeitung anhand multipler Informationsquellen // Struktur, Entwicklung und Förderung von Lesekompetenz / U. Schiefele, C. Artelt, W. Schneider, P. Stanat (Hrsg.). Wiesbaden : VS Verlag für Sozialwissenschaften. S. 61–100.

Shenk, D. (1997) Data Smog. L. : Abacus.

Sierpinska, A. (1994) Understanding in Mathematics. L. ; N. Y.: The Falmer Press.

Thomas, E. L., Robinson, H. A. (1972) Improving Reading in Every Class: A Sourcebook for Teachers. Boston : Allyn & Bacon.

Van Dijk, T. A., Kintsch, W. (1983) Strategies of Discourse Comprehension. N. Y. : Academic Press.

Vom Umgang mit Lehrtexten. (1987) / H. F. Friedrich, P. M. Fischer, H. Mandl, T. Weis (Hrsg.). Tübingen : Deutsches Institut für Fernstudien an der Universität Tübingen.

Wildy, H., Wallace, J. (1992) Understanding Teaching or Teaching for Understanding // American Educational Research Journal. Vol. 29. No. 2. P. 143–156.

Winkles, J. (1986) Achievement, Understanding, and Transfer in a Learning Hierarchy // American Educational Research Journal. Vol. 23. No. 2. P. 275–288.



в начало документа
  Забыли свой пароль?
  Регистрация





  "Знание. Понимание. Умение" № 4 2021
Вышел  в свет
№4 журнала за 2021 г.



Каким станет высшее образование в конце XXI века?
 глобальным и единым для всего мира
 локальным с возрождением традиций национальных образовательных моделей
 каким-то еще
 необходимость в нем отпадет вообще
проголосовать
Московский гуманитарный университет © Редакция Информационного гуманитарного портала «Знание. Понимание. Умение»
Портал зарегистрирован Федеральной службой по надзору за соблюдением законодательства в сфере
СМИ и охраны культурного наследия. Свидетельство о регистрации Эл № ФС77-25026 от 14 июля 2006 г.

Портал зарегистрирован НТЦ «Информрегистр» в Государственном регистре как база данных за № 0220812773.

При использовании материалов индексируемая гиперссылка на портал обязательна.

Яндекс цитирования  Rambler's Top100


Разработка web-сайта: «Интернет Фабрика»