Главная / Main Page / "Knowledge. Understanding. Skill" Journal / Contents / 2010 / No. 2
Spirova E. M. Symbol in the Philosophical Heritage of P. A. Florensky
(Moscow University for the Humanities)
Abstract The author presents an attempt to give a comprehensive understanding of the conception of symbol in the philosophy of P. A. Florensky. It is noted that this conception is closely related to the general method of “concrete metaphysics”. The creative essence of symbol is pointed out. The significance of this conception for philosophical anthropology and philosophy of culture is shown.
Keywords: symbol, philosophy, metaphysics, concrete, anthropodicy, culture, philosophical anthropology, symbolics, dream consciousness, hallucinatory consciousness.
Spirova Elvira Maratovna — a Candidate of Science (philosophy), deputy head of the Psychology Department of Russian State Trade and Economic University, senior researcher of the Institute of Fundamental and Applied Studies of Moscow University for the Humanities. Tel.: (499) 764-91-50. E-mail: elvira-spirova@mail.ru
Citation: Spirova E. M. Symbol in the Philosophical Heritage of P. A. Florensky // Znanie. Ponimanie. Umenie. 2010. № 2. S. 212–217.
RUSSIAN VERSION
BIBLIOGRAPHY (TRANSLITERATION)
Андрюшков, А. А. (2007) Лик, лицо и личина в метафизике П. А. Флоренского // Катарсис. № 1.
Бергсон, А. (1914) Творческая эволюция. М. ; СПб.
Воденко, К. В. (2005) Роль антиномий в философии П. Флоренского // Философия в XXI веке : Международный сборник научных трудов. Вып. 4. Воронеж : Воронежский госпедуниверситет. С. 66–72.
Кандинский, В. (1952) О псевдогаллюцинациях. Критико-клинический этюд. М.
Крепелин, Э. (1910) Учебник психиатрии для врачей и студентов. М.
Метнер, Э. (1914) Размышления о Гёте. Кн. 1. М.
Флоренский, П. А. (1992) У водоразделов мысли // Символ. № 28. С. 123–216.
|