Главная / Main Page / "Knowledge. Understanding. Skill" Journal / Contents / 2010 / No. 2
Sitarov V. A., Glagolev S. N., Shutenko A. I. Formation of Educational Competencies of Handicapped Children
(Moscow University for the Humanities, V. G. Shukhov Belgorod State Technological University)
Abstract The article considers the problem of handicapped children training. The authors showed the prospect of its solution on the basis of the competence-focused approach of education and revealed the psychological and pedagogical conditions for the formation of educational competencies of such children.
Keywords: handicapped children, inclusive education, competence-based approach, educational competencies, unobstructed environment, development pedagogy
Sitarov Viacheslav Alekseevich — a Doctor of Science (pedagogy), professor, the head of the Pedagogy and Psychology of the Higher School Department of Moscow University for the Humanities. Tel.: (495) 374-74-59. E-mail: sitarov@mail.ru
Glagolev Sergey Nikolaevich — a Doctor of Science (economics), the first pro-rector of social development and external relations of V. G. Shukhov Belgorod State Technological University. Tel.: (4722) 25-97-43. E-mail: rector@intbel.ru
Shutenko Andrey Ivanovich — a Candidate of Science (pedagogy), the vice-director of the Center of Professional Adaptation of V. G. Shukhov Belgorod State Technological University. Tel.: (4722) 54-20-87. E-mail: rector@intbel.ru
Citation: Sitarov V. A., Glagolev S. N., Shutenko A. I. Formation of Educational Competencies of Handicapped Children // Znanie. Ponimanie. Umenie. 2010. № 2. S. 172–179.
RUSSIAN VERSION
BIBLIOGRAPHY (TRANSLITERATION)
Айшервуд, М. М. (2001) Полноценная жизнь инвалида. М. : Инфра-М.
Буданова, Л. Б. (2007) Построение модели инновационного образовательного учреждения для детей с ограниченными возможностями здоровья : дис. … канд. пед. наук. М.
Делор, Ж. (1996) Образование: сокрытое сокровище. UNESCO.
Зимняя, И. А. (2003) Ключевые компетенции — новая парадигма результата образования // Высшее образование сегодня. № 5. С. 34–42.
Оскарссон, Н. Б. (2001) Базовые навыки как обязательный компонент высококачественного профессионального образования // Оценка качества профессионального образования : Доклад 5 / под общ. ред. В. И. Байденко, Дж. ван Зантворта. Европейский фонд подготовки кадров. Проект ДЕЛФИ. М.
Равен, Ж (2002) Компетентность в современном обществе. Выявление, развитие и реализация. М.
Ратнер, Ф. Л., Юсупова, А. Ю. (2006) Интегрированное обучение детей с ограниченными возможностями в обществе здоровых детей. М. : Владос.
Хуторской, А. В. (2002) Ключевые компетенции и образовательные стандарты: Доклад на отделении философии образования и теории педагогики РАО 23 апреля 2002 г. [Электронный ресурс] // Интернет-журнал «Эйдос». URL: http://www.eidos.ru/journal/2002/0423-1.htm (дата обращения: 13.05.2010).
Эльконин, Б. Д. (2002) Понятие компетентности с позиций развивающего обучения // Современные подходы к компетентностно-ориентированному образованию. Красноярск.
Bandura, A. (1992) Self-efficacy Mechanism in Psychobiologic Functioning // Self-efficacy: Thought Control of Action / R. Scwarzer (Ed.). Washington. P. 355–394.
Hutmacher, W. (1997) Key Competencies for Europe. Report of the Symposium (Berne, Switzerland, March 27–30, 1996). A Secondary Education for Europe Project. Council for Cultural Co-operation (CDCC). Strasburg.
|