Главная / Main Page / "Knowledge. Understanding. Skill" Journal / Contents / 2010 / No. 2
Kvasiuk T. Ia. The Essence of Understanding
(The State University of Management)
Abstract The article covers understanding. There is a review of several working definitions of understanding. The article gives the essence of understanding and describes the process of understanding and its four steps. The author mentions some mental operations that further the process of understanding.
Keywords: understanding, psychology, pedagogy, pre-understanding, understanding in action, individual conceptualization, hypothesizing for a solution, decision verification.
Kvasiuk Tatiana Iakovlevna — a Candidate of Science (pedagogy), associate professor of the English Language Department of the Institute of Foreign Languages № 2 of the State University of Management (Moscow City). Tel.: (495) 371-00-44. E-mail: Kvasyuk.ta@mail.ru
Citation: Kvasiuk T. Ia. The Essence of Understanding // Znanie. Ponimanie. Umenie. 2010. № 2. S. 191–194.
RUSSIAN VERSION
BIBLIOGRAPHY (TRANSLITERATION)
Бодалев, А. А. (1970) Формирование понятия о другом человеке. Л.
Брудный, А. А. (1975) Понимание как философско-психологическая проблема // Вопросы психологии. № 10. С. 109–117.
Гаврилова, Т. П. (1975) Понятие эмпатии в зарубежной психологии // Вопросы психологии. № 2. С. 147–156.
Жинкин, Н. И. (1964) О кодовых переходах во внутренней речи // Вопросы языкознания. № 6. С. 26–38.
Ерастов, Н. П. (1979) Сила живого слова. Ярославль.
Корчак, Я. (1979) Как любить детей. Избранные произведения. М.
Костюк, Г. С. (1959) Вопросы психологии мышления // Психологическая наука в СССР. М. Т. 1. С. 357–440.
Маркузе, Г. (1978) Социальная философия Франкфуртской школы. М.
Менчинская, Н. А. (1989) Проблемы учения и умственного развития школьника. М. : Педагогика.
Налчаджян, А. А. (1973) Уровни понимания и интуитивное мышление // Мышление и общение. Алма-Ата.
Роговин, М. С. (1969) Введение в психологию. М.
Рузавин, Г. И. (1979) Проблема понимания и герменевтика. М.
Сенько, Ю. В., Фроловская М. Н. (2007) Педагогика понимания. М.
Смирнов, А. А. (1966) Проблемы психологии памяти. М.
|