Главная / Main Page / "Knowledge. Understanding. Skill" Journal / Contents / 2010 / No. 2
Golubeva N. B. Interrelation of Interactive Education and Cognitive Training Environment
(The State University of Management)
Abstract The article considers the issue of interdependence of cognitiveness and interactivity in innovative teaching technology. The ultimate development and use of dialogue (interactive) communication with an active involvement of all communicating subjects in educational process, in author’s opinion, imply a simultaneous creation of cognitive (informative) educative environment.
Keywords: innovative teaching technology, dialogue communication, interactive interaction, communicating subjects, cognitive environment, informative environment, professional skills, interdependence.
Golubeva Nadezhda Borisovna — a senior lecturer in English of the Country Study Department of the State University of Management (Moscow City), postgraduate of the Pedagogy and Psychology of the Higher School Department of Moscow University for the Humanities. Tel.: (495) 377-69-57. E-mail: Baraba6ka87@mail.ru
Citation: Golubeva N. B. Interrelation of Interactive Education and Cognitive Training Environment // Znanie. Ponimanie. Umenie. 2010. № 2. S. 257–261.
RUSSIAN VERSION
BIBLIOGRAPHY (TRANSLITERATION)
Андерсон, Дж. (2002) Когнитивная психология. 5-е изд. СПб.
Афанасьев, Ю. Н. (2000) Гуманитарный университет третьего тысячелетия. М. : Филоматис.
Бахтин, М. М. (1979) Проблема текста в лингвистике, филологии и других гуманитарных науках. Опыт философского анализа // Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М. : Тезариус.
Брунер, Дж. (1977) Психология познания: за пределами непосредственной информации. М.
Вишнякова, С. М. (1999) Профессиональное образование : словарь. Ключевые понятия, термины, актуальная лексика. М.
Выготский, Л. С. (1991) Проблемы общей психологии // Собр. соч. : в 6 т. М. Т. 2.
Кашлев, С. С. (2005) Технология развития субъектности педагога в профессиональном образовании // Педагогическое образование и наука. № 4. С. 20–27.
Китайгородская, Г. А. (2008) Гуманизация и гуманитаризация системы образования — социальная проблема // Вестник Московского университета. Сер. 20: Педагогическое образование. № 3. С. 3–11.
Ламарин, А. (1960) Практическая энциклопедия образования во Франции. М. : Экзамен.
Пиаже, Ж. (1969) Избранные психологические труды. Психология интеллекта. М.
Ракитов, А. И. (1985) Диалектика процесса понимания // Вопросы философии. № 12. С. 61–71.
Сериков, В. В. (1994) Личностный подход в образовании: концепция и технологии. Волгоград : Перемена.
Ausabel, D. A. (1968) Educational Psychology: a Cognitive View. N. Y. : Holt, Rinehart & Winston.
Brown, H. D. (1987) Principles of Language Learning and Teaching, Englewood Cliffs. NJ : Prentice Hall Regents.
Smith, F. (1995) Comprehension and Learning. N. Y. : Holt, Rinehart & Winston.
|